Уже невдовзі, 29 листопада, у Католицькій Церкві західного обряду розпочнеться період Адвенту, тобто Різдвяного посту, який завершиться 24 грудня. Варто зазначити, що у східному обряді теж триватиме Різдвяний піст – з 28 листопада до 7 січня. Про традиції Адвенту та його символізм розповімо у п’яти найцікавіших фактах.
- Адвент – період очікування. Цікаво, що саме слово “адвент” (латинською “adventus”) означало офіційний візит поважного державця. Християни західного обряду у такий метафоричний спосіб намагаються підкреслити велич очікування приходу Христа у земний світ. Перші відзначання Адвенту знаходимо у Галії (сьогоднішня Франція) та Іспанії у ІV ст. З Галії воно поступово поширилось на всю Церкву. Рим ввів Адвент у свою Літургію лише у VІ ст., хоча Різдво вже святкувалось у ІV ст. Папа Римський Григорій Великий ( дав Католицькій Церкві офіційні літургійні тексти цього періоду. Відтак Адвент став для усієї Церкви духовним приготуванням до свята Різдва Христового. Невдовзі щорічне приготування і очікування Різдва Христового стало одночасно приготуванням і очікуванням Другого Пришестя Христа наприкінці світу.
- Адвент має два періоди. Період Різдвяного посту, як у західній, так і східній традиціях триває впродовж чотирьох тижнів. Проте Адвент містить у собі два особливі періоди, які розділяють цей час, – перший з першої неділі до 16 грудня, який присвячений роздумам про майбутнє, Друге пришестя Ісуса Христа; і другий з 17 до 24 грудня (Новен — дев’ять днів предпразднованія Різдва), який є безпосередньою підготовкою до святкування Різдва Христового і присвячений спогаду Першого пришестя Ісуса Христа у світ — Боговтілення.
3. Рорати – особлива молитва Адвенту. З самого ранку 1 грудня віряни та духовенство служать в храмі Святу Месу на честь Пресвятої Діви Марії – «рорату». Її символ — запалена свічка, яка освітлює шлях тим, хто йде в храм до сходу сонця. Щоб свічка не згасла, її ставлять у ліхтарик з прозорими віконцями. Ось що знаходимо про це Богослужіння у книзі Костянтина Морозова OFM Cap «Літургійний рік»: “Роратні Євхаристії зазвичай правляться на світанку дня, у вранішніх годинах. Це підкреслює нашу готовність на прихід Ісуса і наше приготування. Роратна Служба починається у темряві, лише при світлі роратних свічок або лампад, що їх тримають вірні на знак свого очікування на прихід Господа. При вівтарі запалюють велику свічку, яка символізує присутність і молитву Пресвятої Діви Марії. Особливий характер мають рорати за участю дітей, які йдуть зі священиком у процесії світла зі своїми свічками або лампадами. Участь у роратах є досконалою нагодою духовного приготування до урочистості Різдва Христового. Щоб підкреслити радість очікування разом з Марією приходу Господа, у роратних Євхаристіях співають гімн —«Слава во вишніх Богу!» Це допомагає нам усвідомити, що Той, на кого ми чекаємо, вже присутній серед нас”.
4. Впродовж Адвенту дітлахи полюбляють “солодкі календарі”. Період Адвенту – це не лише час призадуми, але й радості, особливо для малюків. У деяких країнах є традиція мати адвентовий календар, через який віряни рахують дні до наближення Різдва, відкриваючи кожного дня віконця нової дати. Часом у віконцях таких календарів заховані солодощі, тому для найменших – це окреме задоволення.
5. Адвентовий вінок як символ об’єднаної Церкви. Більше сотні років тому у Католицькій Церкві з”явився ще один символ Адвенту – вінок із чотирма свічками. Свічки символізують чотири неділі посту, а сам вінок – єдність у церковній спільноті. Зазвичай три з них фіолетового кольору, адже саме цей колір вважається постовим у західному обряді, а одна з них – рожева. Саме третя неділя Адвенту у Католицькій Церкві латинського обряду є неділею Радості, символом якої є рожевий колір. До речі, саме у ризи такого ж кольору вдяється і духовенство під час Меси. Свічки на вінку запалюються почергово із настанням неділі. Сьогодні у багатьох домівках святкові вінки зберігають і впродовж Різдвяних свят, зокрема їх чіпляють на двері чи ставлять на вікна домівок.
Підготувала Юліана Лавриш