Відомий філософ Еріх Фромм сказав: «Незріле кохання каже: «Я кохаю тебе, бо ти мені потрібен». Зріле кохання каже: «Ти мені потрібен, бо я тебе кохаю».
Кінострічка «Мама!» (англ. «Mother!»), 2017 року – це американський драматичний фільм жахів режисера Даренна Арановські, знятий за його ж сценарієм. Головні ролі у кінострічці виконали Дженіфер Лоуренс та Хав’єр Бардем. Також на екранах ви можете побачити Мішель Пфайфер і Еда Харріса.
Одразу ж скажу, що фільм «Мама!» – це одна із знакових робіт Даренна Арановські. Режисер відомий цілому світові за такими фільмами: «Пі» (1998), «Реквієм за мрією» (2000), «Фонтан» (2006), оскароносним «Чорним лебедем» (2010), «Ной» (2014) тощо.
До речі, після фільму «Ной» Арановські почали критикувати в тому, що він із філофсько-мислячого артхаузного кінематографу перейшов у типовий голлівудський жанр блокбастеру. Проте саме скандальний фільм «Мама!» став своєрідним поверненням режисера до власного стилю вдумливого і заплутаного кіно, сповненого психологічних метафор та хитрих нюансів.
Не буду приховувати, що я великий прихильник творчості цього режисера, особливо фільмів «Фонтан» і «Чорний лебідь».
Але фільм «Мама!» якось по-особливому вразив мене. І причин цьому безліч: сюжет, прекрасний акторський склад і достойна гра, а ще – біблійні мотиви, до яких Арановські має особливе ставлення.
Сюжет
Напруженість подій, таємничість сцен і метафоричність – все це ви зустрінете в кінострічці. Головні герої фільму Він (Хав’єр Бардем) і Вона (Дженіфер Лоуренс) живуть у віддаленому від цивілізації будинку. Герої не мають конкретних імен.
Вона – любляча молода дружина, шалено і віддано закохана в свого чоловіка, прагне народити від свого чоловіка дитину; відновлює їхній будинок після пожежі. Він – всесвітньовідомий письменник, який ніяк не може написати нової книги, егоїстичний і повністю зациклений на собі, не помічає власної дружини і зневажливо ставиться до її почуттів та жертовності.
Здається, місцина, де живуть герої, схожа на рай. Але одного дня до головних героїв на проживання в домі напрошуються Чоловік, хворий на рак, та його Дружина, трохи розпусна і дуже хитра пані. Невдовзі приїжджають їхні сини, і один вбиває іншого через ревність. Чи не нагадує вам це якийсь сюжет із Біблії?
А далі починається повний сюрреалістичний психотреш. Прихильників у головного героя стає все більше, вони проникають у будинок пари, наче представники якоїсь секти, руйнуючи все, що Вона відбудовувала протягом тривалого часу. Вона засмучена і втомлена, а Він як завжди радіє, зосереджений на самому собі.
Трактування фільму
Існує два трактування фільму: релігійне та соціальне.
Релігійне трактування звучить так: будинок героїв – це вся планета або ж райський сад; герой Бардема – це Бог, а героїня Лоуренс – Діва Марія. Мішель Пфайфер і Ед Харріс – Єва і Адам, які є втіленням гріха, а їхні сини – Каїн і Авель. У фільмі є навіть алюзія на всесвітній потоп.
У другій половині фільму Вона завагітніла Сином, а Він закінчив свою шедевральрну Книгу. Книга – це Новий Завіт, а Син – Ісус Христос. Але Сина «розпинає» публіка, фанати Його Батька. Тоді як Мати у відчаї намагається врятувати своє серце, свою дитину.
Наголошую, що цю контраверсійну кінострічку багато критикували, адже в ній присутні сцени канібалізму. Та й образ Бога показано у дуже егоїстичній самозакоханій манері.
Соціальне трактування звучить так: весь фільм – це метафора на стосунки чоловіка та жінки. Показано жертовність і велику любов, яку віддають жінки, своїми вчинками демонструючи почуття. А також – невпевненість чоловіків, безвідповідальність, пустослів’я, зневажливе ставлення до своєї родини, неправильні пріоритети (надають перевагу амбіціям, тимчасовій славі, а не сім’ї). Досить очевидні такі феміністичні нюанси, як прагнення розкріпачення жінки, пошуку себе. Автор ніби натякає, що безкорисна любов – це шлях до самоспалення, саморуйнування себе заради коханого, яке не зробить вас особистістю, і цю жертву ніколи не оцінить той, заради кого ви віддаєте життя та власний час.
Яке ж трактування ближче до дійсності – кожен може вирішити особисто для себе.
Акторка гра
Всі актори зіграли геніально, але особливо хочеться відзначити акторську гру Дженіфер Лоуренс, яка кардинально змінила всі мої уявлення про неї у цій кінокартині. Актриса продемонструвала увесь спектр емоцій. Це вже зовсім інша, більш театральна гра, яка не має нічого спільного із її молодіжними персонажами в «Голодних іграх», «Людях Ікс», або у одному з моїх улюблених фільмів «Мій хлопець – псих» (2012).
Загалом, фільм «Мама!» – скандальний, шокуючий, контраверсійний і не для всіх; а для тих, хто вміє і хоче думати. Дуже рекомендую для перегляду!
ТРЕЙЛЕР ФІЛЬМУ
Підготувала Лідія Батіг