У кожному пості ми говоримо про два виміри – тілесний і духовний. Різдвяний піст – не виняток, тому сьогодні поговоримо про перший з них, а саме – про здорове харчування. Людський організм: кожну клітину, кістку, орган, які мають надзвичайно складну будову, створив геніальний автор – Господь Бог. І наше тіло може повноцінно функціонувати тільки тоді, коли усі системи працюють гармонійно, виконують свою призначену їм Богом функцію. У Святому Письмі ми маємо заповідь «не вбий». Ця заповідь стосується не лише інших людей, але й свого власного тіла. Якщо людина має шкідливі звички, які руйнують її організм, вона порушує одну із найважливіших заповідей закону Божого.
Сьогодні у нашому гостьовому інтерв’ю для «Духовної величі Львова» поспілкуємося із Митрополитом Черкаським і Чигиринським УПЦ КП Іоаном (Яременком) – про роль правильного харчування у житті християнина, вплив їжі на духовне та фізичне здоров’я.
– Преосвященний Владико, яке ставлення повинно бути у християн до свого тіла: посудини для душі та Духа Святого? Адже часто кажуть, що потрібно дбати лише про духовне, намагаючись повністю відкинути матеріальне.
– Велика відповідальність для нас полягає в тому, що ми робимо зі своїм тілом, як опікуємось ним. Це відповідальність перед Богом, яка саме посудина буде наповнюватися Духом Святим: хвора, нещасна, немічна, лінива до самостримання від чогось шкідливого; або ж це буде посудина, яку Богові буде приємно наповнити, щоб дати людині розуміння божественних духовних істин. Тому я вважаю, що тілу потрібно приділяти не менше уваги, аніж душі. А якщо взяти природу Творіння, що Словом створено все, то між матерією духовною та тілесною різниця умовна. Тілесна матерія – це та сама вібрація, енергія, що й духовна, тільки в іншій формі, так би мовити, – більш застиглій та формалізованій.
Наприклад, мене називають владикою Іоаном. Постає запитання: «Владика чого і кого я? Може, людей?». Однак, я не можу сказати, що я володію людьми, я не є володар пастви, бо я не для себе її окормляю, а для того, щоб Бог володів паствою, й будую свою проповідь та звершую пастирські діяння саме для цього. Також я можу володіти владою церковною для розбудови Церкви, тобто керую чимось, що мені доручено в якості послуху від вищої церковної влади.
Але чим я прямо можу володіти? Однозначно, що лише самим собою. Якщо мною гріх не володіє, страх, звичка, хвороба, значить я володію своїми тілом та душею. І до цієї влади людина йде шляхом певної боротьби, звільняючись від якихось програм, які з самого дитинства насаджують дитині, наприклад: «Ось це треба їсти, а цього їсти не треба». І потім людина каже: «От я без цього не можу». А те, без чого я не можу обійтися, мною володіє. Якщо я хворію, а у нас у богослов’і – перша причина хвороби – це гріх, значить грішу. Я завжди ставлю перед собою питання: «В якому статусі я є перед Богом? Ким Він мене бачить?». Він і я хочемо, щоб я був вільним від того, щоб щось стороннє володіло мною і, звичайно, я хочу, щоб лише Бог мною володів. Його влада – це батьківська влада, любляча, не нав’язлива, яка не подавляє свободи людини. І Бог продемонстрував це тим, що послав Свого Сина єдинородного, який сам сказав, що прийшов не так, як царі приходять керувати людьми, а щоб послужити нам. Влада Бога нам відома, і моє завдання – звільнити себе від всього іншого, що заважає мені володіти собою, щоб бути вільним перед Богом, моїм Отцем і Творцем, і наповнюватися Його благодаттю безперешкодно.
– Владико, а якщо все-таки тілесна хвороба приходить до Вас?
– Тоді це спонукає мене аналізувати, що, якщо я хворію, значить причини хвороби цієї треба зрозуміти. І наука наша не дає відповіді, бо хоче лише зберегти мене в цій хворобі найдовше. Якщо я прагну вирватися з цієї хвороби, тоді медицина перестає вважати мене своїм фінансовим клієнтом. Наша система охорони здоров’я не зацікавлена, щоб людина була вільна від неї. І тому не дає відповідь, як зберегти здоров’я.
– Хто ж може дати людині відповідь, як зберегти чи й повернути здоров’я?
– А відповідь дає мені Біблія, яка описує, що їли люди, які жили в Раю. І це було все, що сіялося. Вони відмовилися від будь-якої їжі, окрім як із земного насіння. Якщо брати перспективу розвитку людини на Землі, то людина повинна, стаючи співтворцем Богові, звільнитися від потреби їсти взагалі. Але не стримуватися, страждати, обмежувати себе, а просто настільки перемислити й перемінити свій організм. Так відбулося у Преподобної Марії Єгипетської, яка казала, що Бог так змінив її тіло, і воно вже не потребує їжі та води.
Норма здорового життя, коли людина не хворіє, не старіє та не вмирає. Все інше – відхилення від норми. Споживання рослинної їжі – теж відхилення, яке допускається Богом, і залишає за людиною здоров’я, але не дає їй безсмертя. А коли людина повністю звільняється від потреби споживати їжу – це крок до безсмертя, яке людина мала будучи в Раю. Бог сказав Адаму, що можеш їсти з кожного дерева. Й Адаму цікаво було досліджувати, що це за плід. Він взяв з кожного дерева, склав враження, дав назву дереву за властивостями плодів.
– А як щодо людей, які отруюють себе тютюном, алкоголем, наркотиками… Що їх спонукає прагнути таких станів зміненої свідомості?
– Це звичка, яка швидко проникає в життя й починає зв’язувати ланцюжок: фізичний, емоційний, мислительний стан, і людині дуже важко розірвати це.
– Як лікувати такі звички?
– Є товариство української тверезості, де і лікують це як звичку у духовному вимірі. Допомагають людині змінити свідомість, переосмислити дії. В основі їхньої роботи – система професорів Федора Углова і Генадія Шичка Перевага цієї методики в тому, що вони не кодують чи зомбують: вип’єш і помреш. А пояснюють людині зло, яке відбувається, коли та споживає тютюн, алкоголь. Також методика розвінчує інтелектуальні міфи про ці продукти, і це допомагає згадувати людині ситуації, в яких вона починала робити це. Наприклад, багато хто вперше знайомиться з алкоголем на колінах у своїх батьків, батьки святкують, п’ють, а дитина тягнеться рукою і батьки кажуть: «Ні, ти малий ще, тобі не можна, а коли виростеш….». І дитина думає: «От я виросту, і буду обов’язково це робити». Так і починається таке програмування ще з дитинства.
– Владико, поясність нашим читачам детальніше, який зв’язок між духовним та фізичним здоров’ям?
– Зв’язок полягає у тому, що коли я почав сухі голодування під час Посту, я зрозумів, чому Святі Отці казали, що без посту не можливо догодити Богові. Бо коли людина постить, вона себе обмежує й відповідно загартовує. От після розговіння на Великдень й мені було важко повернутися на 100% до сироїдіння, уже боротьба пішла. А боротьба укріпляє людину, ми вчимося не просто відганяти бажання, бо тоді прийдуть ще сильніші, а перемислювати їх. І це вже мистецтво духовне, тому ми вчимося змінювати наше мислення на те, що робить нас вільними та здоровими.
Люди можуть думати: заради чого я обираю саме здорову їжу? Наприклад, якщо буддисти чи атеїсти просто міркують: здоров’я заради здоров’я, то для мене найважливіше дійсно бути посудиною Божою, щоб не хворіти, не допікати Богові, не бути жебраком: «Боже, дай мені здоров’я». Треба спочатку самому над собою зусилля зробити, або просити чогось іншого, більш духовного, ніж просто здоров’я, а саме: здібності перемислювати свої бажання і змінювати себе, щоб не бажати не потрібного.
Ми повинні розуміти, що їжа – це не релігія. Вона не ставиться на чолі нашого спасіння, а лише відповідає на питання, чи буде у мене здорове тіло, і чи воно мені допоможе мати здорову душу, очищати думки.
– Владико, відкрийте таємницю нашим читачам, а яка Ваша особиста дієта?
– Дієта моя – сироїдіння. Це система харчування, у котрій повністю виключається вживання їжі, що піддавалася тепловій обробці (варінню, смаженню, копченню, запіканню, приготуванню на пару і тому подібне). Тобто їм овочі, фрукти, ягоди, зелень, які не приготовлені на вогні, пророщене або замочене насіння будь-чого.
Я слухаю лише те, що говорить мені мій організм, а не системи, поради, чиїсь коментарі. Шукаю в Інтернеті, що можна було б включити у своє меню, але завжди питаю, а що організм хоче – це передусім. Якщо обмежувати себе шаблонами дієт, це створює умови, щоб організм збунтувався. І це буде виражатися у харчових зривах, коли людина почне безмірно поглинати їжу.
Велику вагу приділяю воді, яку п’ю. Є у мене прилад для вимірювання її показників. Помітив, що коли додаю в звичайну воду освяченої води, кислотно-лужний показник стає 7,8, що є ідеально, і п’ю освячену воду з молитвою. Якщо кислотність підвищена, то це витягує кальцій з кісток та органів.
– А яка рослина є улюбленою?
Взимку – це капуста, вона соковита та легка для засвоєння. Апельсин їм із задоволенням, а банан перестав сприймати, тільки, якщо роблю коктейлі, то додаю. А чому не їм банан? Бо виявляється, він є слизистим продуктом, у ньому багато крохмалю, погано розщепляється організмом.
Пригадав ще, як у дитинстві старші казали, що яблука – це не їжа, а треба обідати кашею, картоплею. А зараз яблука це і є їжа для мене.
– Що було поштовхом для Вас почати дотримуватися такого виду харчування?
– Прийшов до цього, коли почав розмірковувати: кому я такий потрібний хворий, що з мене хворого толку, якщо я думаю про хворобу, про те, що дихання не вистачає, замість того, щоб думати про Бога, молитву та справу. А чому саме сироїдіння? Спочатку прийшов до вегетаріанства, а потім почав в інтернеті копирсатися, знайшов, що сироїдіння більш ефективне, ніж вегетаріанство в підході до здоров’я.
Також, якщо людина переходить на фрукторіанство, їй уже не потрібні ніякі столові апарати: м’ясорубки, комбайни. Спочатку такий перехід відбувається психологічно, інтелектуально, але результат вартий цього, бо це – здоров’я. Деякі люди стають хворими від сироїдіння, тому що вони не пройшли переміну свідомості.
– Сучасні лікарі та дієтологи суворо попереджають, що без білка в продуктах харчування людина здоровою точно не буде….
– Це міфи дієтологів про білок, які насаджують людям. Білок же є у рослинах, але рослини набагато легше розщеплюються. Тобто, у рослинах є ензими, які самі розщепляють в організмі людини свій рослинний білок на амінокислоти. А синтез нашого білка відбувається не з білка, а з амінокислот. Тому це обман псевдовчених, які кажуть: «А що ж ви без білка будете робити?»
Тобто, нам білок не потрібен, нам потрібні амінокислоти. Щоб розчепити білок тварини, людині потрібна колосальна енергія і організм ніколи не розчепить його і від нього залишається багато радикалів, які не здатні засвоїтися і осідають у вигляді шлаку. А рослинний білок живої рослини, тобто не квашеної, легко розщепляється.
В школі не вчать цього, а варто було б. Але коли ми будемо дізнаватися про такі факти, то почнемо задавати питання: чому ми їмо таку їжу, яку нам по телевізору пропонують і яка лежить в супермаркетах? Чому нам дають норми середньоотруєної людини і кажуть давайте прагнути до цієї норми. А норма очищеної людини нашу медицину не цікавить, вона її не знає і не досліджує.
– А що робити зі скрізь поширеною культурою фаст-фуду?
– Беззмістовно боротися з цим, бо хто хоче споживати смажене м’ясо у тісті, той і буде це робити. А от виховувати споживача можна і робити це варто лише власним прикладом. Якщо людина здорова в 70 років, а інша людина поруч в 70 хвора, то людина, якій 25 років починає думати: перша людина здорова – вона їсть таку їжу, а ця хвора – вона їсть іншу їжу. Який же вибір зробити мені? І вибере здоров’я.
Але, важливо нікого не критикувати. Людина, яка їсть певні продукти і через це хворіє, обрала шлях хвороби, шлях мертвої їжі, значить людству потрібно пройти через це.
– Думаю, що знайдеться багато людей, які скажуть, що регулярно споживають термічно оброблену їжу, п’ють алкоголь і відчувають себе здоровими…
– Таке здоров’я умовне, бо приходить час і людина все одно починає загинатись. Є звичайно люди, які живуть в Дагестані в горах, їдять м’ясо, але з такою кількістю зелені, чистою джерельною водою, чистим повітрям… І якщо цю людину помістити в наше середовище, вона швидко захворіє та помре.
– Яку роль мають відіграють фізичні вправи у підтриманні здоров’я?
Я часто бачу людей похилого віку, які скорчені, і розумію, що я таким самим буду, якщо я буду їсти те, що їв раніше. Якщо не буду рухатися, займатися вправами фізичними. Мені, до речі, дуже допомагають молитви з поклонами для вирівняння спини. Але лише їх самих не достатньо. Беру ще вправи напрацьовані людьми мирськими. Наприклад, система вправ Голтіса, яка дозволяє в домашніх умовах, без особливих знарядь навантажити всі групи м’язів. Якщо людина не буде займатися фізично, то не буде результатів сироїдіння. Буде худнути й слабнути. Треба обов’язково себе навантажувати, щоб відбувся запуск механізмів самовідновлення клітин і добре працював хребет.
До речі, Голтіс – дуже віруючий православний. Є його інтерв’ю, в яких відкривається його віра. Це ще більше стимулює мене займатися цією системою.
– Владико, яку б Ви ще дали настанову нашим читачам?
– Вірити Святим Отцям, які вели аскетичний спосіб життя. Вони, як правило, всі їли живу природню рослинну їжу. Звичайно ж, якщо людина хвора, то може відступити від цього і не треба вбачати в цьому гріха. Їсти чи не їсти це твоя власна справа, Бог від нас взагалі нічого не вимагає. Але те, що ти кладеш собі до рота, з того ти й складаєшся. Якщо їсти важку їжу, то й думки твої стають тяжкими, в’язкими як ця їжа. Якщо хочеш бути здоровим, треба йти до природнього, до того, що дав Бог: огірок же росте квашений, а сирий. Так само фрукти – не печене ж яблуко росте на дереві. А якщо людина не може дотримуватися природного харчування, значить багато токсинів є в її організмі, а в думках така сама складність, як і в їжі, так і в тілі, – багато зайвого.
Але є ще одна настанова Святих Отців, якої я дотримуюся, якщо я в дорозі, або прийшов на запрошення, де є трапеза, то споживаю те, що є на столі, хоча і тут намагаюсь обирати те, що менш шкідливе, але щоб не образити господарів трапези. Алкоголь в цей список не попадає.
Розмовляла Ірина Скоробогата