На початку IV століття Церква встановила свято «Собору» святих Ангелів на чолі з Архангелом Михаїлом (21 листопада).
Наш Український народ завжди з великим благоволінням та повагою ставився до Небесних Сил безплотних, а особливо шанував Архангела Михаїла. В Священному Писанні він іменується «князем», «вождем воїнства Господнього» і зображується, як головний борець проти диявола і всякого беззаконня серед людей. Звідси його церковне найменування «Архістратиг», тобто – Старший воїн, вождь. Так, Архангел Михаїл явився Ісусу Навину як помічник, при завоюванні ізраїльтянами Обітованої землі. Він з’явився пророку Даниїлу в дні падіння Вавилонського царства і початку творення Месіанського царства.
Ім’я Михаїл – з єврейської означає «Хто, як Бог». Святе Письмо, оповідаючи про явлення ангелів різним людям, власним ім’ям називає тільки деяких з них, – мабуть, тих, які несуть особливу місію в утвердженні Царства Божого на землі. Церква шанує Архангела Михаїла як захисника віри і борця проти єресей та всякого зла. На іконах його зображають з вогненним мечем в руці або списом, який знищує диявола.
В Соборному посланні апостола Іуди розповідається: «Михаїл Архангел, коли сперечався з дияволом і говорив про Мойсеєве тіло, не наважився винести суду зневажливого, а сказав: «Хай докорить тобі, Господь» (Юд. 1: 9). Це єдине місце в канонічних текстах, де Михаїл названий Архангелом.
У 12-му розділі таємничої книги Одкровення святого Іоана Богослова розповідається про небесну битву, в якій переміг Архангел Михаїл і його Ангели. Сили Світла боролися з семиголовим та десятирогим драконом, який переслідував Жінку, зодягнену в сонце, і її немовля: «І сталася на небі війна: Михаїл та його Анголи вчинили зо змієм, і драконом, і ангели його воювали [проти них], але не встояли, і не знайшлося вже для них місця на небі. І скинений був змій великий, вуж стародавній, що зветься диявол і сатана, що зводить усесвіт, скинутий на землю, і ангели його скинуті з ним» (Одкр. 12: 7-9)
Підготував прот. Діонісій Буренко