Священник Олег Кіндій: «У свято Переображення ми повинні врешті зрозуміти про яке світло і духовне Царство говорить нам Христос»

Сьогодні святкуємо свято Переображення Господнє. З цієї нагоди про богословське значення свята, символіку зустрічі між пророками Старого та учнями Нового Завітів, а також про змість освячення первоплодів і важливість вдячності, розмовляємо в ексклюзивному інтерв’ю з доктором богословських наук, викладачем УКУ –  о. Олегом Кіндієм.

Отче, поясніть, будь ласка, в  чому полягає суть свята Преображення?

Очевидно, що свято Переображення є святом світла. Воно співпадає з кінцем літа і періодом жнив. Тому заторкає культурний елемент завершення цього часу. В нашому народі приносять до церкви плоди. Насправді свято Переображення – це свято зміни матеріального світла на духовне світло. Суть полягає в тому, що Ісус виходить на гору і показує своїм найближчим учням зовсім інше світло з небес. Між горою Тавор є перегук з горою Хорив і Синай. Пригадаймо хоча б Мойсея, який на горі Синай отримав Божі Заповіді. Це історична подія, яка передує входу Ісуса в Єрусалим. Вона показує, що Христос непросто є лідером для своїх учнів, а має щось в собі небесне. Переображення має на меті дати нам зовсім інше розуміння того, ким насправді є Христос і яким є його покликання. Ми сьогодні повинні врешті зрозуміти про яке світло, небесне і духовне Царство говорить нам Христос.

У Євангелії  ми читаємо такі слова: «що деякі з тих, які стоять тут, не зазнають смерті, як уже побачать Царство Боже, що прийшло в силі». Дуже часто для сучасної людини питання Царства Божого видається далеким і відокремлиним від її життя. Проте, саме це свято нагадує нам, що ми очікуємо цього Царства і воно є конкретно для нас. Як нам у щоденному житті не забувати про це?

Дуже слушне запитання, бо важливо розуміти, що у день Переображення Ісус Христос ще не помер. Він вже нам відкриває світло, яке виходить за межі часу і простору. Що таке Царство Небесне, про яке ви питаєте.. Це і є те світло, яке він нам являє і яке виходить за межі часу і простору, тобто є метаісторичним. Ключовий момент полягає в тому, що Ісус дає нам зрозуміти, що саме тут і тепер під час нашого земного життя ми можемо засмакувати промені майбутнього. Це саме те, що Ісус так часто наголошує, що Царство Небесне є серед нас. Це не мрія майбутнього, а реальність нашого щоденного життя.

Можна сказати, що на горі Тавор зустрілися Новозавітні учні Петро, Яків та Іван з Старозавітніми пророками Мойсеєм та Іллею. В чому символізм цієї зустрічі?

Звичайно, саме Ісус є тією особою, який поднює старе з новим. Святий Августин нам говорить, що в Старому Завіті Новий ховається, а в Новому Старий відкривається. На горі Тавор зустрічається дві  постаті Старого Завіту з трьома з Нового Завіту. Цим вони показують невід’ємний зв’язок минулого з теперішнім. Як я вже наголосив Переображення виводить нас за межі часу і простору, щоб показати нам величність Божого промислу.

Як правильно підготуватися до свята Преображення? 

Насамперед важливо усвідомити, що Царство є серед нас. Це не є щось абстрактне, бо ми вже його переживаємо. По-друге, перейти від наших старих матеріалістичних поглядів на нові сенси. Важливо, щоб у житті ми не зациклювалися на чомусь одному, а розуміли, що завжди є більша перспектива. Найважливіше, щоб засмакувати і пережити його. Подібно, як ми часто відчуваємо смак вічного життя під час Євхаристії. Не обмежуймося смаком солодких грушок чи яблук, а засмакуймо цієї величності Божества.  

В народі є традиція освячувати плоди. Що вона означає? Як не загубити за цими звичаями суть самого свята?

В наших дохристиянських віруваннях був момент, коли казали, що неможна їсти яблук до Спаса. Це насправді немудре ставлення до земних плодів, які треба споживати. Традиція подякувати Богу за дари є дуже важливим елементом людської вдячності. Бо це процес людської праці. Спершу людина сіє, потім жне і тоді збирає. Це можливість подякувати Богу і відсвяткувати момент урожаю. Важливо розуміти, що це частина нашого щоденного життя. Повинні мати усвідомлення, що без божого благословення ми не можемо нічого мати, бо це Його земля і ним створена природа дарує нам плоди. Тому ми слушно кажемо, що це Божий Дар. Також важливо не зациклюватися на здобутих матеріальних плодах, бо ми маємо також і духовні плоди, які ми теж маємо принести Богові. Серед них любов, милосердя, справедливість. Це речі, які творять комфортне життя. Якщо ми їх виключимо, то життя стане неповноцінним.

Що би ви побажали нашим читачам з нагоди празника Преображення?

У цей празник великого світла усім нам бажаю бути людьми світла, щоб ми відчули солод і смак від життя з Богом. Щоб ми приносили великі плоди нашим життям Богові. І просили про ще більші ласки і щедроти на майбутнє. Бо ще є дуже багато всього, чого ми можемо здобути. Бажаю, що ми глибоко пережили це свято самі і несли світло Переображення тим, хто на нього чекає.

Розмовляла Христина Кутнів