У ефірі “Радіо Марія” єпископ-помічник Львівської Архідієцезії Едвард Кава у бесіді із журналістом Сергієм Іваницьким розповів про те, чому пандемію використали для боротьби з Церквою, навіщо була зроблена спроба підірвати мандат довіри до Церкви. Також Владика Едвард поділився, у чому на його думку, небезпека гендерних законопроектів та підкреслив, що зараз ведеться справжня духовна війна проти християнських цінностей.
-Владико, останнім часом, дуже часто цитували Ваші слова про те, що “Маємо справу з побожним вірусом, який ходить до Церкви, але оминає супермаркети”. Водночас відомі випадки, коли священнослужителів штрафують за звершення Літургії без захисної маски. Що відбувається, на Ваш, погляд?
-Я не хочу ставити “діагноз” коронавірусу, не є медиком, спеціалістом, але оцінюючи цілком логічно, акцент у тій пандемії ставиться на Церкву. Точніше, проти Церкви. Є різні засоби, різні рідини, які мають дизенфікувати це все, але ми власне розуміємо, що ці маски не є дійсно тим справжнім захисним елементом, це трошечки самообман. Церква у нас в Україні дуже міцно була контрольована. І ми, як віруючі люди, не лише римо-католики були обмежені. Думаю, що зараз ця ситуація показує, а я їздив у різні супермаркети, і будівельні мережі, то там нема серйозних обмежень. Там всі ходять у приміщеннях, дотикаються, стоять у черзі. Але Церква дійсно є поставлена у особливі умови. І це для мене зродило думку, що ця епідемія використана для боротьби з Церквою. Бо за останні роки, Церква мала досить високий мандат довіри у суспільстві.Навіть найвищий, на кінець 2019 року. Думаю, була спроба, щоби цей мандат довіри знищити. Тобто щоби Церква не була тим середовищем, яке формує здоровий спосіб мислення, здорову ціль. Друге, що підтвердило ці мої сумніви, коли на рівні уряду була розмова про якесь пом’якшення карантину, на моє розчарування, я був здивований, що не було ані одного слова про Церкву. Це підтвердило всі мої сумніви, і підтвердило те, що, на жаль, ми перестали бути християнською країною. Якщо у тих різних рішеннях, чи навіть розпізнаннях, входить у життя якась дискримінація, дискримінація людських почуттів. Коли людина має можливість молитися, слухати Слово Боже, бути у живій спільноті Церкви, то вона є сильною. Людина є особою психосоматичною. Без здорового духа, немає здорового тіла. Це те,на чому треба наголошувати. І акцент, який поставлений сьогодні проти Церкви, проти вираження свободи віросповідання, є видимою дискримінацією нас, віруючих.І це просто так залишити ми не можемо.
-Церкву намагаються дискримінувати і гендерними законопроектами. Всеукраїнська Рада Церков реагує на ці законопроекти і просить владу звернути увагу на відповідні правки. Багато ієрархів висловилися на цю тему. Що думаєте Ви з цього приводу?
-Я стривожений, що цей законопроект з’явився. Як сказав єпископ Віталій Кривицький, що це підло, коли наша увага зосереджена на захист людей. То у цей час парламент займається проблемами, як на мене, неважливими. Особливо, якщо говорити про середовище українського суспільства. У нас такої проблеми, як на мене, немає. І так як сказав Владика Леон Дубравський, я готовий за правду сидіти у в’язниці, бути покараним, чи піти на смерть, як сказав Архієпископ Мокшицький. “Правда визволить Вас”, – каже слово Боже. Уряд займається питаннями, які нас не укріплюють,а навпаки нас розбивають. Це означає, що починається боротьба з нашим здоровим середовищем. Мене насправді дивує, чому не приймають законопроекти, покликані допомогти багатодітним сім’ям. Зараз дійсно багато родин переживають біду. Люди переживають не тільки через те, що не можуть ходити до храмів, але депресію, економічні проблеми. Не можуть заплатити за комунальні послуги. І це ті питання, які сьогодні треба вирішувати, щоб людям допомогти. І ці законопроекти – ганебні законопроекти, вони взагалі не повинні існувати у нашій країні. Якщо нам сьогодні заборонять захищати сім’ю, то це означає, що наша країна піде у поганому напрямку і це до добра не приведе. Я не хочу бути поганим пророком, але це може мати дуже погані наслідки. І видно, що напруга у середовищі є. І вона дасть свої ознаки, якщо це ламання прав не припиниться.
-Нещодавно у Львові спалахнув скандал, щодо сестри Діогени Терашкевич, щодо викладання біоетики. І раніше, щодо неї не виникало ніяких запитань, поки одна журналістка не написала про те, що подивіться, яке мракобісся коїться на Західній Україні, про те, що якась монашка розповідає медикам, що контрацепція є гріхом. І дуже багато було схвальних коментарів. Чому така тривожна звісточка відбулася?
-Львів дійсно є духовною столицею України. І, на жаль, те, що відбувається, відбувається саме тут. Основні принципи християнства є дуже міцно підважені. Тут у Львові ми бачимо дуже велику кризу віри. Ліві, занадто ліберальні середовища зараз дуже заангажовані у інформаційну політику і формують думку. Це ліберальне середовище має такі погляди, які порушують права і ненароджених дітей, і літніх людей, і здорового суспільства, родин. Натомість середовище релігійне часто мовчазне, щоб стати на захист віри, цінностей вічних. І ця ситуація у випадку сестри, яка викладає багато років, яка ці цінності передає показали, що коли прийшов такий час випробування, ми середовище християнське, не були готовими. Але це був перший дзвінок, який пробує нас розбудити до захисту тих цінностей, які є основами нашої віри. До захисту ненароджених дітей, наших родин, свободи сповідання віри. Дійсно, сьогодні, думаю, що ця ситуація нас розбудила і спонукає, щоб ми ці випадки не промовчували, а боролися. І варто розуміти, що багато коментарів у соціальних мережах є заздалегідь спланованими. Щоб розповсюджувати негативну інформацію проти Церкви, проти цінностей. Це є знак того, що іде духовна війна. Через знищування принципових засад нашої віри і християнського життя.
Записала Оксана Бабенко з ефіру Радіо Марія