Чому Церква запровадила Чин освячення води? І чому воду на свято Богоявлення освячують двічі? Що робити з Йорданською водою та чи справді святої води бояться злі духи? Своїми думками з цього приводу поділився ієромонах монастиря Студійського Уставу о. Аліпій (Федун), який також є настоятелем Свято-Михайлівського монастиря у Львові на вул. Винниченка, 22.
Андрій Толстой: Отче Аліпію, чому Церква запровадила Чин освячення води, який особливо привертає до себе увагу в час святкування Богоявлення?
О. Аліпій (Федун): Це цікаве і водночас складне літургічне питання. Якщо відповісти стисло, то відзначу, що Богоявлення — це одне із найдавніших церковних свят. Свято Богоявлення виникло раніше від свята Різдва, воно включало в себе Різдво, і спомини про відвідини новонародженого Христа царями зі Сходу, про Хрещення Ісуса в Йордані, і навіть про чудо помноження хлібів. Це було збірне свято, яке вказувало на те, що Бог явився на землі, що Бог став людиною, щоб спасти світ.
Наприкінці IV ст. з цього свята відділили Різдво Христове і поставили його на 25 грудня, а Богоявлення далі залишили 6 січня. Однак тепер наголос стали робити на події Хрещення Ісуса. Від усвідомлення того, що Божий Син став людиною та занурився у води Йордану, і зародився Чин водосвяття. Ісус Христос своїм Хрещенням освятив води, а відтак і цілий світ. Водосвяття також нагадує нам про наше Хрещення, яке ми отримали як великий дар від Бога.
У народі є такий вислів: «Боїться, як чорт свяченої води». Чи справді чорти бояться святої води, чи це образний вислів?
Вважаю, що так. Екзорцисти кажуть, що бояться. Інколи людину кроплять святою водою і дивляться на її реакцію, щоб перевірити, чи вона біснувата. Тому це не образний вислів.
Отже, можемо сказати, що ця вода наділена певною силою?
Так, над нею читають молитви і вона освячується. Вона перемінюється. Це щось подібне, як Євхаристія, хоча у випадку з водою не йдеться про переєстествлення, зміну сутності, але вода справді наділяється певною силою і благодаттю Божою.
Деякі люди вбачають у дійствах зі святою водою християнізовану магічну практику.
Ми не можемо нікого змусити вірити у свячену воду. Як людина не вірить, або вважає, що це магічна практика, то вона може і Євхаристію так сприймати, і молитву, і ще багато чого. Все залежить від її віри.
Як правильно використовувати Йорданську воду? Для чого взагалі її освячують?
Існує велике освячення вод на водоймищах, це відбувається на сам Йордан — 6 січня. Це давня традиція, яка теж свідчить про те, що Бог став людиною і перемінює цей світ — входить у матерію, в якій ми живемо. Тому освячуються джерела вод, ріки, ставки і так далі. Ту воду здебільшого освячують не для того, щоб пити, а на знак того, що Бог став людиною і освятив Собою світ. А вже чисту воду, освячену в храмі, п’ють, окроплюються нею, освячують речі в храмі і домівках. Вона несе зі собою Боже благословення, яке над нею було прочитане в молитві.
Отче Аліпію, як Ви особисто використовуєте Йорданську воду?
Ми не йдемо десь на ріку, а освячуємо воду в храмі. Є два Йорданські освячення: в Навечір’я свята — для того, щоб люди взяли святу воду на Вечерю. Тоді ми цю воду п’ємо і окроплюємо нею свої домівки. На другий день, в саме свято Богоявлення, є ще одне освячення води — ми також звершуємо його в нашому храмі. А коли біля храму є водоймища, то зазвичай освячення відбувається там. Наприклад в Унівській лаврі святять джерело, звідки люди потім беруть воду і також п’ють та кроплять нею свої домівки.
Що би Ви порадили людині, яка хоче краще пізнати церковні та народні традиції?
Є хороша книга отця Юліана Катрія «Пізнай свій обряд», я би радив прочитати її. До прикладу, він добре пояснює, коли, як і чому в Церкві почали практикувати освячення води на Богоявлення. Ось він цитує святого Йоана Золотоустого, який у своїй проповіді на празник Богоявлення сказав: «Того дня хрестився Христос і освятив природу води». Далі він зазначає, що з V ст. освячення води скрізь відбувається в Навечір’я Богоявлення. Тут же пише, що з XI ст. існує звичай освячувати воду два рази — в Навечір’я і в день празника. А в XIII ст. цей звичай подвійного освячення стає загальновизнаним. Чим краще ми розумітимемо власну традицію, тим більшою мірою зможемо скористати з її скарбів.
Дякую, отче Аліпію.
головне фото: освячення води на Йордан в Унівській лаврі (джерело:фейсбук-сторінка лаври).
Також читайте: Єрм. Аліпій (Федун): Святий Миколай – казковий персонаж чи великий чудотворець? (відео)