Записки тюремного священика

33В’язниця – це величезний складний світ, де на обмеженій території зібрані разом та замкнені в камерах люди трагічних доль, різних характерів, прагнень і життєвого досвіду.

Сучасна юридична наука тлумачить перебування засуджених за ґратами як процес підготовки в`язня до повернення в суспільство. Це ґрунтується на відновленні позитивних зв`язків, відносин і розвитку в засудженої особи соціально корисних умінь та навичок, необхідних для повноцінного існування в соціумі. Саме поняття «пенітенціарія» походить з латинської мови і традиційно інтерпретується як «покаяння».

Арешт і в’язниця… перервали людський бездумний біг життям; їх зупинили. І священик може звернутися до засуджених словами пророка Єремії: «Зупиніться на дорогах ваших і розгляньте, і спитайте про давні стежки, де то добра дорога, то нею ідіть, і знайдете мир для своєї душі» (Єр. 6:16). Хто прислухається до цих слів і хоче шукати нових праведних шляхів і цінностей у своєму житті, а хто, подібно до стародавніх ізраїльтян, вирішує в серці своєму: «Не підемо!»

Поняття гріха є в усіх людських цивілізаціях. Християнство позбавляє людину від наслідків гріха, а багато сучасних вчень скасовують саме це поняття. Звідси розквітає гріх, множаться злочини та беззаконня, і через збільшення беззаконня у багатьох охолола любов (Мт. 24:12).

Кожному кримінальному злочину, зазвичай, передує безліч таємних і явних гріхів. За визначенням святителя Григорія Богослова – «Злочин – це порушення законів людських, а гріх – порушення заповідей Божих». Заздрість і марнославство можуть бути причиною крадіжки; гордість і лінь можуть призвести до вбивства та ненависті і т.д. Жадоба влади і прагнення до легкої наживи, бажання розкішного життя та нестриманість похітливого черева – сьогодні широко оспівується в кіно і телепередачах. Реклама блудних і розбещених діянь та ганебні образи «крутих покидьків», маса інтернет-ігор і забав – нерідко позитивно висвічуються в сучасних книгах та інтернет-виданнях, і є першопричинами організації розбійних банд, насильства, вбивств. Це все призводить до кімнати з вікнами і ґратами. Є час подумати, переосмислити… але, повернувшись із «Критої», юнак ніколи вже не буде таким, як був до цього. Звичайно, є різні люди, і різні долі.

Варто зауважити, що у в’язниці засуджені різьблять вироби з дерева, малюють картини, пишуть вірші та шукають форми співіснування і т.д. Це великий, складний світ зі своїми законами, ієрархією, взаємовідносинами. Одні сидять у в`язниці, а безліч інших людей страждає і переживає за них на волі! Лунає плач матерів і глухі стогони батьків. Сльози осиротілих дітей та розбите серце жінок… травмовано масу життів. Хто допоможе і розрадить? Допоможе Господь. У Бога ніхто і ніщо незабуте!

Читати Біблію та каятись – це два весла засудженого, якими він у човнику-камері повинен гребти до свободи. Заступниками та помічниками в цьому для нього будуть Всі Святі та Богородиця Марія, Яка своєю Материнською любов`ю розтопить будь-яке закам`яніле серце! Одного разу протоієрей Миколай Возняк, з яким я служу в храмі, сказав: «Якщо ув`язнений віруючий, то він сидить не в тюрмі, а несе послух в закритому, аскетичному монастирі»! Можна на волі бути закутим в кайдани і у в`язниці бути вільним.

Як тюремному капелану, мені приємно спостерігати, що у в҆язниці є люди, які твердо стали на шлях виправлення і бажають покаятися перед священиком. Оскільки муки власної совісті приводять людину до покаяння і до Бога. Людина чує люблячий голос Спасителя і відгукується своєю душею. Засуджений, переосмисливши і переоцінивши життя, впускає Господа Ісуса Христа в своє серце. Адже, якщо Бог буде на першому місці в житті, то все інше буде на своїх місцях!

Прот. Діонісій Буренко