Щороку у Львові є традиція загальноміського екуменічного освячення води. Цьогоріч, згідно з почерговістю, очолить Велике Водосвяття Митрополит Львівський ПЦУ Макарій. Напередодні свят ми поспілкувалися з Його Високопреосвященством про особливості святкування Водохреща, а також про цінність освяченої води на Богоявлення.
– Чому так важливо у свято Богоявлення спільно єднатися у молитві?
-У молитві не тільки у цей день потрібно єднатися. Єднатися ми повинні і у інші значні свята, тому що Христос один і загальноміське освячення води – це чудова нагода зустрічі, коли люди сходяться на моління до середмістя і це подобається львівській громаді. І зі Львова започаткувалися такі спільні екуменічні водосвяття, потім ця традиція перейшла в Івано-Франківськ, Чернівці, Тернопіль і, можливо, традиція популяризується у всій Україні.
– Свято Богоявлення у контексті сучасності. Чого вчить це свято християн ХХІ століття?
– Господь сказав: “Хто не народиться від води і Духа, не може увійти до Царства Небесного”. Тобто кожен християнин повинен через Хрещення водою омити первородний гріх. Кожна людина народжується тілесно – від матері, а духовно – повинна жити духовним житям, народитися через Церкву, прийняти Хрещення. Святий апостол Марк каже: “Хто у вірі охреститься – спасен буде”. Щоб називатися християнином, необхідно прийняти Хрещення.
– Як правильно християнину ставитися до води, освяченої на свято Богоявлення?
– Ми освячуємо воду у храмі під час різних празників. Натомість Йорданська вода має велику цінність і людина повинна споживати її натщесерце. Як на Йордан, так і у інші дні. І це є цілюща вода, вона ніколи не псується. Це виняток. Милосердний і безгрішний Господь прийшов на ріку Йордан, Він не гріхи там омивав, а освятив її своїм Єством.
На Богоявлення Господь не тільки освятив воду, але проявив Святу Трійцю. Хрещення ми називаємо Богоявленням, і можна це свято назвати як Прославлення Святої Трійці, бо Господь прийшов на Йордан як друга Іпостать святої Трійці, Бог як Голуб сходив на воду і промовляв: “Це Син мій улюблений, у Ньому моє благовоління”.
Господь на Йордан проявив Бога-Отця, себе як Сина, і Святого Духа.
Розмовляла О. Бабенко