Примас Польщі навів «нищівні цифри» щодо релігійності польської молоді

Згідно зі словами архієпископа Гнезно і Примаса Польщі Войцеха Поляка, в країні спостерігається «руйнівний» спад релігійної практики серед молоді. Однак погляди польських єпископів на головну причину цього явища дещо відрізняються.

Про це повідомляє сайт Notes from Poland.

На думку Примаса Польщі основною причиною, яка відштовхнула значну частину молоді від церкви стала нездатність католицької ієрархії впоратися із сексуальним зловживанням з боку духовенства через що Войцех Поляк і закликав церкву продовжувати процес «очищення».

Однак інший авторитетний польський ієрарх  архієпископ Кракова Марек Єндрашевський поставив під сумнів інтерпретацію свого колеги, стверджуючи, що насправді церква стала «жертвою» пандемії та використання молоддю технологій.

Підпис під фото: Войцех Поляк став Примасом Польщі у часи зниження авторитету церкви і церковних покликань. Наразі у Польщі готуються до священства 356 чоловік, тоді як у 2012 році в країні було 828 семінаристів.

Молодь пострадянської Польщі масово відвертається від церкви

Войцех Поляк вказав на нещодавно опубліковані дані, які показують, що менше, ніж 25% молодих поляків нині регулярно практикують релігію. На початку 1990-х цей показник становив майже 70%.

«Це просто нищівні цифри», – сказав Примас Польщі в інтерв’ю Польському агентству преси (PAP). «У молодому поколінні відбувається дуже сильна переоцінка».

На питання, чи зіграла у цьому свою роль нездатність церковної ієрархії впоратись з випадками зловживань щодо неповнолітніх, Войцех Поляк погодився, що «безперечно, недбалість [церковного] керівництва , яке не стало на бік скривджених, підриває довіру до нас, як до церковної спільноти».

В останні роки стало відомо про значну кількість випадків сексуальних зловживань з боку католицького духовенства в Польщі, через що Ватиканом було вжито певні дисциплінарні заходи.ї

Підпис під фото: Теперішня польська влада підтримує церкву, але вочевидь цього недостатньо.

Войцех Поляк каже, що такі викриття «викликали глибоку кризу віри» у багатьох католиків, змусивши деяких із них повністю покинути церкву. Статистичний інститут католицької церкви в Польщі відзначив, що поряд зі зниженням відвідуваності церкви зростає кількість людей, які офіційно залишають віру.

Єдиний спосіб  «довіру до церкви» – це показати, що «ми стоїмо на сторожі істини та беремо на себе відповідальність за розкриття всіх цих злочинів», – сказав Поляк в інтерв’ю PAP. «Це нелегкий процес очищення, але він необхідний, щоб нам більше довіряли».

Підпис під фото: Ознакою послаблення авторитету церкви у Польщі стали активні протести здебільшого молоді проти заборони на аборти та впливу церкви на суспільство. Раніше уявити таке в Польщі було неможливо.

Примас зазначив, що цей процес уже триває. «З червня 2019 року щодо польських єпископів було проведено понад десяток судових процесів», — зазначив він, додавши, що також було створено спеціальний веб-сайт, де люди можуть консультуватися про те, як повідомляти про зловживання та звертатися за підтримкою.

«Ми також намагаємося розвинути цю чутливість за допомогою молитов, які ми здійснюємо… і покаянням за гріхи сексуальних зловживань над неповнолітніми», – сказав Войцех Поляк.

Підпис під фото: Архієпископ Кракова Марек Єндрашевський вважає, що Брюссель, Берлін і Нью-Йорк прагнуть «нав’язати Польщі неомарксистське бачення нового порядку», включаючи «так зване верховенство закону» та «ідеологію ЛГБТ».

Цінності молоді передає смартфон, а не старше покоління

Однак Краківський архієпископ Марек Єндрашевський поставив під сумнів діагноз Войцеха Поляка. У розмові з Радіо Краків архієпископ сказав, що багато в чому винні пандемія та сучасні технології.

Марек Єндрашевський, що відомий як консервативний голос у церкві, сказав, що закриття шкіл і перехід на дистанційне навчання протягом більшої частини останніх двох років завадили молодим людям «мати можливість спілкуватися та нормально розвиватися».

Він також зазначив, що зараз діти набагато частіше навчаються чомусь зі своїх смартфонів, ніж слухають своїх батьків чи дідусів і бабусь, що ускладнює старшому поколінню «передати цінності, в яких вони виросли».

«Церква стала жертвою всього, що відбувається», – сказав архієпископ Кракова. «Відповіді не прості, як можуть показати вихідні дані».

Підпис під фото: Однак не все так однозначно, ймовірно кількість молодих католиків замінюється їх якістю. Так, наприклад, у серпні 2019 року 15-річний поляк Якуб Барила став сенсацією в соціальних мережах, коли з’явилися фото та відео, на яких він блокує парад содомітів у місті Плоцьк, стоячи на вулиці з розп’яттям, загорнутим у вервицю, над головою.

Католицька Церква в Польщі рекордсмен по втраті довіри

Останніми роками церква зіткнулася з низкою проблем у Польщі, країні, де близько 90% населення досі офіційно класифікуються як католики.

Опитування, опубліковане на початку 2020 року, показало, що католицька церква зазнала більшого падіння довіри, ніж будь-яка інша велика установа в Польщі. Пізніше того ж року інше опитування показало, що лише 9% молодих людей сприймають церкву позитивно.

Підпис під фото: Після Другого Ватиканського Собору Католицька церква в Польщі намагається завоювати серце молоді в різний спосіб, однак, щось пішло не так.

Тоді католицький єпископат зазначив, що спостерігається «систематичний спад» у кількості дітей на уроках католицького катехизму в школах, які є факультативними, але відвідуються більшістю учнів.

Підпис під фото: Кількість годин виділених на релігію в польській школі вражає.

Тим часом опитування показали, що поляки – особливо молодь – мають дедалі більш ліберальні погляди на такі питання, як аборт та права ЛГБТ, які суперечать позиції церкви.

Цікаво, щонайбільші конфесії в Україні, а саме, УПЦ (МП), ПЦУ та УГКЦ, в тому числі і РКЦ, не зіткнулись з подібними проблемами щодо сексуального зловживання молоддю духовенством. Це може свідчити лише про одне: або духовенство в Україні є носієм високих моральних якостей, що не може не тішити, або наше суспільство ще чекає на час більшої прозорості.

Підготував Андрій Толстой