До мене було багато дзвінків з таким питанням: “Отче, а навіщо ми заквітуємо свої домівки на Зелені свята?”. Отож, я вирішив це пояснити.
Передовсім, що це за свято? Зелені свята, П’ятидесятниця, чи Зіслання Святого Духа?
Про це свято ми знаходимо згадки у Новому Завіті, у Діяннях апостолів.
«А як настав день П’ятидесятниці, всі вони були вкупі на тім самім місці. Аж ось роздався зненацька з неба шум, неначе подув буйного вітру, і сповнив увесь дім, де вони сиділи. І з’явились їм поділені язики, мов вогонь, і осів на кожному з них. Усі вони сповнились Святим Духом і почали говорити іншими мовами, як Дух давав їм промовляти» (Дії 2: 1-4).
Отож, Зіслання Святого Духа було обіцяне самим Спасителем Ісусом Христом. Місія Святого Духа – до Другого Пришестя Христового освячувати Церкву, тобто всіх нас, провадити. Дух Святий, пригадую, є Третьою Особою Божою, а Бог є Єдиний: Отець, Син і Святий Духа. До Зіслання Святого Духа апостоли самі не розуміли, що діється. Деталі цього описує євангелист Лука. Він каже, що роздався якийсь шум зненацька, наче подув буйного вітру.Над ними з’явилися якісь вогненні язики. А плодом того було, що вони почали говорити іншими мовами. Вони говорили так, що їх розуміли всі народи. Вони говорили зрозумілими мовами.
Відкрию одну шокуючу правду, яка відома усім християнам, які цікавляться Святим Письмом. День П’ятидесятниці – це не є новий день, утворений у християнстві. Це свято святкували у єврейському народі. Отож, свято П’ятидесятниці – це було свято-подяка Богові за первоплоди. І його відзначали у 50-й день після Пасхи. Апостоли, які походили з єврейського народу, зібралися у Єрусалимі саме на те свято первоплодів, бо вони відзначали свята, які святкувалися у Законі Мойсея. Саме у той день на них зійшов Святий Дух. Церква святкує не подяку Богові за первоплоди, а празник Зіслання Святого Духа. Дух Святий провадитиме Церквою до Другого Пришестя Христового. А звідки взялася зелень? У євреїв був звичай, що у той день, коли вони дякували Богові за первоплоди, застеляти долівку хат зеленню. Це нагадувало людям,що вони мають Богові подякувати.
Церква перейняла цей звичай, але з іншою інтерпретацією цієї символіки. Зелень нагадує нам не момент, що ми маємо дякувати Богові за первоплоди, а це видимий символ, що ми отримали ласку від Бога у вигляді Святого Духа. Той Дух Святий зійшов на нас вже у моменті нашого зачаття, був даний нам в особливий спосіб в моменті нашого Хрещення і провадить нас усе життя.
Чи потрібне заквітчання хат і церков? Так, потрібно. Бо це зовнішній символ свята. Священники вбираються у зелені ризи, бо цим ми також виявляємо, що ми Богові дякуємо за Зіслання Святого Духа.
Тепер моє слово до скептиків, які кажуть, що це неважливо. Якщо зовнішнє неважливе, то навіщо ми живемо у хатах, ходимо вбрані, одягаємо вельон на весілля? Заохочую заквітчати хату і пояснити дітям, чому так робимо. Просимо Духа Святого, щоб Він нас примирив, подав нам радість, прощення, бо це плоди Святого Духа. Я Вам доказую, що це перейшло з єврейської традиції, але не з язичництва.