Вірні готуються святкувати Різдво за новим календарем: соціологія та факти

Питання дати святкування Різдва Христового знову активується в середині грудня кожного року. Не став винятком і цей передсвятковий період. 19 грудня 2022 року «Збруч» опублікував результати відповідного соціологічного дослідження, яке 20-21 листопада цього року провела соціологічна група «Рейтинг».

За даними дослідження, проти ідеї перенесення дати святкування Різдва з 7 січня на 25 грудня рішуче виступає 19% українців, радше проти – ще 12%. Втім, 44% респондентів навпаки підтримують таке рішення, з них 25% – повністю, 19% – схильні до нього. Ще 23% опитаних ставляться до цього питання байдуже, а 2% досі не визначились.

За рік кількість опонентів ідеї перенесення святкування Різдва з 7 січня на 25 грудня зменшилася майже наполовину: з 58% до 31%. Протягом тривалого часу ця тенденція не лише не змінюється, а й прискорюється; зокрема, за останній рік відсоток змінився в дев’ять разів швидше – на 27%. Рішення «святкувати Різдво зі світом» тепер зумовлене ще й особливим бажанням абстрагуватися від Росії та всіх її традицій. Таке бажання вимагає зрештою повної календарної зміни, тобто переходу на новий стиль – чи то григоріанський, чи новоюліанський календар. 

Соціологічна група «Рейтинг» опублікувала результати опитування щодо зміни дати святкування Різдва

Серед греко-католиків більше половини (51%) зі 97% визначених підтримують ідею зміни церковного календаря повністю, ще 20% – радше підтримують, при цьому 15 відсоткам байдуже, коли святкувати Різдво; рішуче проти виступають 7% і радше проти – ще 6%. Серед вірних Православної церкви України, за даними опитування, теж суттєво переважає кількість прихильників нового стилю 45% проти 34%. Подібна перевага зафіксована серед безконфесійних християн, (37% проти 31%). Серед невіруючих перенесення дати Різдва підтримують 34% опитаних проти 23%.

З огляду на дискусії в Церкві та суспільстві Священний Синод Православної церкви України дозволив звершувати Різдвяні богослужіння за новоюліанським календарем – 25 грудня 2022 року. Втім, рішення Синоду стосується окремих громад, де цього вимагають обставини та з метою отримання точніших даних щодо готовності вірних до календарної зміни: «Там, де для цього існують пастирські обставини та засвідчується бажання вірних, як виключення дозволити за рішенням настоятеля та громади 25 грудня 2022 р. звершити богослужіння за чином свята Різдва Христового з подальшим поданням через єпархіальні управління до Київської Митрополії письмової інформації про число учасників такого богослужіння». Проте, попри таке рішення, не йдеться про масову зміну дати святкування Різдва. Схожу позицію висловлює і Українська греко-католицька церква: попри загалом схвальне ставлення до переходу на новий календар, Синод єпископів УГКЦ поки не приймає рішень про офіційні зміни.

Читайте також: Рефлексія на рішення Синоду ПЦУ: львівські єпископи про святкування Різдва 25 грудня

Як засвідчують дані опитування «Рейтинг», серед тих греко-католиків, хто святкує Різдво, 51% опитаних без загальноцерковного рішення все-таки святкують народження Христа 25 грудня. Серед православних ПЦУ таких 36%. Дехто з вірних долучається до святкових богослужень і заходів у інших конфесіях, зокрема, в храмах та спільнотах РКЦ. Втім, зростає число громад, що де-факто відзначають Різдво за новим стилем на власних парафіях. 

Чимало вірних вже святкують Різдво двічі – 25 грудня та 7 січня. Опитування групи «Рейтинг»

Таким досвідом із «Духовною величчю Львова» поділилися священники зі Сокільницького деканату Львівської Архиєпархії УГКЦ. Йдеться не лише про формальне відзначення свята, а й публічне обговорення обставин календарної зміни.

Адміністратор парафії Успення Пресвятої Богородиці с. Годовиця о. Юрій Цегельський розповів, що така традиція розвивається вже кілька років: «Годовицька парафія вже останні чотири роки 25 грудня практикувала збиратися на спільну Літургію у храму, а відтак на коляду і святковий почастунок біля храму. Ми це називали “Коляда з усім світом”. В такий спосіб старалися проговорювати в громаді питання календаря, необхідності його реформи». 

Отець Юрій Цегельський

Отець Юрій зазначив: цьогоріч ця тема по-особливому сколихнула суспільство, і поставила перед Церквами, державою і суспільством ряд гострих питань – чому християни в Україні досі живуть за юліанським календарем, кому це вигідно і чи готові українські Церкви таки змінити календар? Зміна календаря – це питання логічне (щодо виправлення помилкового календаря) та ідеологічне. «Календар сьогодні відображає ідеологічний вимір, в якому перебуває народ, і війна, яка очищує суспільство і наше мислення, спонукає нас визначитись, чи ми в цивілізованому вимірі, чи в “рускому мірі”».

Годовицька парафія на початку грудня цього року провела опитування і зібрала підписи під зверненням до Митрополита Львівського владики Ігоря, в якому висловлює щиру і одностайну волю разом з цілою УГКЦ перейти на григоріанський календар, підкреслив адміністратор. 

«Наша громада готова до зміни календаря і з нетерпінням чекає дозволу Церковної влади розпочати цей перехід. Сьогодні, фактично, триває підготовка Церкви у до неминучих змін. І цю підготовку у великій мірі ініціювали самі миряни. Очевидно, що цього року Україна святкуватиме Різдво Христове від 25 грудня по 7 січня. Годовицька парафія не виняток. Ввечері 24 грудня, ті, хто бажають зустріти Різдво Христове з усім християнським світом, матимуть змогу прийти на молитву до храму і привітати один одного радісною новиною “Христос Рождається!”» – наголосив о. Юрій

Погоджується з такою позицією і адміністратор парафії Преображення ГНІХ с. Скнилів о. Тарас Байцар. Його парафія також схвально ставиться до ідеї зміни календаря.

Отець Тарас Байцар

«Я вперше зустрічаюся з такою реальністю коли в громаді є дуже відчутна частка парафіян, які прийняли родинне рішення святкувати Різдво за новим стилем. Пасторально, як священник не можу не реагувати на це, адже і аргументи дуже зрозумілі і ситуація війни зробила людей дуже вразливими на це питання», – зазначив адміністратор скнилівської парафії. «Святкуватимемо двічі: двадцять п’ятого – “неофіційно”, але літургійною молитвою (як це було щороку), колядою, з шопкою і різдвяним концертом на підтримку ЗСУ. А 7 січня – ще раз, вже “офіційно” з усіма літургійними атрибутами Різдва і з нашою єрархією».

Отець Тарас Байцар зазначив, що, очевидно, у найближчій перспективі – до остаточного вирішення – Різдво з усіма традиціями святкуватимуть двічі, проте це тільки сприяє швидшому вирішенню «календарного» питання. «Дуже хочеться, щоб цей процес переходу на новий календар був максимально швидким і жодним чином не спричинив напруження. У скнилівській громаді в цьому плані є консенсус і бажання якнайшвидше перейти на григоріанський календар, про що задекларовано у зверненні громади у листі до Митрополита з підписами парафіян», – наголосив адміністратор парафії.

Таким чином, хоч питання зміни календаря досі відкрите і остаточно залежатиме від рішення Церков, громади вірних вже роблять практичні кроки до святкування Різдва за новим стилем і навіть формують пов’язані з цим парафіяльні традиції, що в майбутньому спростять календарний перехід.

Підготувала Марія Цьомик