Директор Інституту релігійних наук Святого Томи Аквінського отець Петро Балог розповів, за яких умов Росія може просити та отримати вибачення в українців. Ця тема стає все більш актуальною, оскільки частина людей на Заході використовують релігійну риторику, намагаючись підштовхувати українців до псевдохристиянського примирення з росіянами.
Про анатомію справжнього християнського прощення священник розповів на «Радіо Марія».
«Спочатку ми маємо перемогти окупанта. Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо. Далі їхнє усвідомлення, що вони вчинили злочин і розкаяння. За цим МОЖЕ відбутися примирення. А лише тоді на суспільному рівні – ПРОЩЕННЯ. На особистому ж рівні прощення – це особиста справа кожного українця. Християнство до цього заохочує, змусити ж ніхто не може», – сказав отець Петро Балог.
Священник відзначає, що тема прощення є вкорінена в Святому Письмі, та пригадує як одного разу в Ісуса Христа запитали, скільки разів потрібно прощати ближньому? «Він на це відповів, що пробачати потрібно не 7 разів, а 70 по 7, тобто постійно. Також у молитві “Отче наш” ми молимося словами: “І прости нам провини наші, як і ми прощаємо винуватцям нашим”… Окремої уваги в цьому контексті заслуговує смерть Ісуса на хресті, де Він молиться словами “Отче, прости їм, бо не відають, що роблять”, а вже потім смерть Стефана стала яскравим прикладом цього. Також Святе Письмо постійно закликає пробачати інших».
Читайте також: Польський кардинал закликав поляків та українців скласти іспит на християнство
Про важливість прощення також завжди навчала Церква. «Однак», – наголошує отець Петро Балог, «прощення, з іншої сторони, означає також справедливе навернення кривдника». «Сьогодні пробачення – це виклик кожному, адже ми переживаємо гнів, ненависть, біль та образу. З такими емоціями це зробити нелегко… Але злочинець має понести справедливе покарання, однак ми особисто, самі, маємо виразити пробачення без посередників».
Священник відзначає, що пробачення може бути лише «свідомим, вільним, добровільним, але не видавленим із нас через тиск». «Божа справедливість також завжди поєднується з милосердям. Зауважу, що справедливість важлива для суспільства, і саме тому Церковна проповідь милосердя не повинна перекреслювати суспільну справедливість. Як слушно запримітив Святий Августин: “Чим є держава позбавлена справедливості, як не величезною зграєю злодіїв?” Хто каже, що поза політикою – демонструє свою байдужість до злочинів, порушення законів та є співзлочинцем. Не можна злочини прикривати любов’ю!»
Отець Петро Балог переконаний, що «сьогодні Церква не може залишатися осторонь, коли йде боротьба за справедливість». «Оскільки соціальну справедливість створює політика, то Церква, зі своєї сторони, має освітити світлом Євангелія ці питання. Офіційне вчення Церкви щодо цього висвітлено в енцикліці “Gaudium et Spes”».
Читайте також: Ієромонах Петро (Цюра): «Правдива ненависть допустима»
Тож священник називає три основні умови, за якими може настати прощення кривдника та злочинця:
- Жертва особисто має пробачити;
- Прощення має відбутися після справедливого осуду злочинця суспільством;
- Злочинець має попросити вибачення та проявити, що усвідомив свою провину.
Як приклад вибачення, отець Петро Балог наводить Німеччину. «Німці спочатку вибачилися за злочини нацистів, і лише тоді розпочався процес примирення з Польщею, Францією та іншими країнами. Ненависть народів до німців тривала довгі роки, але це не заважало країні розвиватися, вести активну політичну та міжнародну діяльність. Рани не загоюються швидко».
Священник переконаний, що теперішні кривдники свідомо вчиняють свої злочини в Україні. «В Росії є відсоток громадян, які не усвідомлюють через пропаганду, що діють, але більшість розуміють. Зміни імперського, загарбницького мислення на людське можливе буде після зміни політичного устрою в самій РФ».
Читайте також: О. Ігор Гнюс: «В старі добрі часи Папа оголосив би Хрестовий похід»
Тож з огляду на вищесказане отець Петро Балог вказує шість кроків щодо пробачення:
- Спочатку ми маємо перемогти окупанта;
- Потім має відбутися справедливість: суди над злочинцями, репарації тощо;
- Усвідомлення, що вони вчинили злочин;
- Розкаяння;
- Примирення;
- А лишень тоді ПРОЩЕННЯ!
Священник зазначає, що «не може бути примирення зі злом злочинця, який потім вчинить ще більше зло». «Непокаране зло буде повторюватися. Примирення та прощення має бути добром, а не акцією примирення зі злом, бо тоді народиться ще більше зло. Складається враження, що у Ватикані є свій дивний погляд на поняття примирення, який вони раніше проекціювали на воєнні дії в Африці між племенами…».
Читайте також: О.Тарас Михальчук: «Повертатись у пекло військового мотивує любов»
Реакція: в РПЦ проціджують комара, але ковтають верблюда
о. Іван (Дяків) MS: «Послання Матері Божої з Ля Салет актуальне сьогодні для нас»