27-28 жовтня 2016 року Філософсько-богословський та Гуманітарний факультети УКУ проведуть міжнародну наукову конференцію «Святе Письмо в українській культурі: канонічні і неканонічні тексти та особливості їх рецепції» (Наукова програма «Соборна Україна і Київська традиція»). Захід відбудеться за сталої підтримки сталого фонду Джеймса Темертея для біблійних досліджень.
Конференція передбачає три основні напрями:
1) канонічні та неканонічні тексти Святого Письма;
2) церковнослов’янські переклади біблійних книг;
3) рецепція біблійних книг в українській культурі.
ПРОГРАМА КОНФЕРЕНЦІЇ
Четвер, 27 жовтня 2016 року
Філософсько-богословський факультет (ФБФ),
вул. Хуторівка, 35a; конференційний зал
8.30–9.00 Реєстрація учасників
9.00–9.15 Привітання учасників конференції
9.15–13.20 Перше засідання:
Канонічні і неканонічні тексти Святого Письма
ФБФ, конференційний зал
Модератор: Галина Теслюк
9.15–9.40 Карл-Вільгельм Нібур (Єна). Давні єврейські неканонічні тексти у пізній античності і візантійському християнстві
9.40–10.05 Євген Лемцьо (Сієтл). Значення второканонічних книг для поглиблення відносин між християнством і юдаїзмом
10.05-10.30 Маркгам Й. Ґеллер (Берлін). Сторожі як цілителі
10.35-11.05 кава/чай (трапезна ФБФ)
11.10–11.35 Екатеріні Цалабуні (Салоніки). Канон Нового Завіту і апокрифи у православній традиції: поміж одностайністю і різномаїттям
11.35–12.00 Флорентіна Бадаланова-Ґеллер (Берлін). Слов’янські апокрифи і їх значення для біблістики
12.00–12.25 Іван Гошовський (Салоніки – Київ). Порівняльний аналіз історії мучеництва Якова Праведного з Другого Апокаліпсису Якова (2 Апок.Як. 61:1-62:15) з паралельними місцями зі Старого (ІІ Хрон. 24:20-22) та Нового Завітів (Діяння 6:9-7:60)
12.25–13.10 Загальне обговорення (Дискутанти: о. Олег Кіндій, о. Петро Іськів)
13.15–14.15 обід (трапезна ФБФ)
14.20–18.00 Друге засідання: Переклади біблійних книг
Конференційний зал ФБФ
Модератор: Уляна Головач
14.20–14.45 Ірина Дуб’янецькая (Мінськ). Слов’янські переклади Біблії у процесі формування національної культури і національної ідентичності
14.45-15.10 Тетяна Вілкул (Київ). Біблійні переклади у Книзі Якова Жидовина та у Тихонравівському хронографі: ранні та пізні впливи
15.10–15.35 Юрій Осінчук (Львів). Студії над Бучацьким Євангелієм
15.35-16.05 кава/чай (трапезна ФБФ)
16.05–16.30 о. Петро Іськів (Львів). Українські переклади Євангелія від Марка. Аналіз спірних місць
16.30-16.55 Сергій Головащенко (Київ). Новочасні трансформації сприйняття і прочитання біблійного тексту в українському культурно-конфесійному контексті
16.55-17.20 о. Богдан Огульчанський (Київ). Рецепція церковнослов’янської лексики в українських перекладах Святого Письма (представлення «Словника Нового Завіту. Церковнослов’янсько-українські відповідники». Київ, 2016)
17.20–18.00 Загальне обговорення (Дискутанти: Тарас Тимо, Галина Теслюк)
14.20–17.15 Третє засідання: Рецепція біблійних книг в сучасній українській літературі
Семінарська кімната # 101 ФБФ
Модератор: Зоряна Рибчинська
14.20–14.45 Тетяна Трофименко (Харків). Біблійні образи та мотиви в сучасній українській літературі: особливості інтерпретації
14.45–15.10 Галина Випасняк (Івано-Франківськ). Функціональність біблійних алюзій у романі Левка Різника «Самотність Пророка»
15.10–15.35 Роман Біляшевич (Київ). Рецепція Біблії у трактаті В. Винниченка «Конкордизм»
15.35–16.05 кава/чай (трапезна ФБФ)
16.05–16.30 о. Михайло Димид (Львів). Новозавітні тексти на Майдані
16.30–17.15 Загальна дискусія (Дискутанти: Ірина Старовойт, Ірина Папа)
18.10 товариська вечеря / класична музика (атріум ФБФ)
П’ятниця, 28 жовтня 2016 року
Гуманітарний факультет (ГФ), вул. Козельницька, 2а
Рецепція біблійних книг в українській домодерній культурі
9.00–13.20 Четверте засідання
Семінарська кімната, авд. 424
Модератор: Дарія Сироїд
9.00–9.25 о. Роман Божик (Вінніпеґ) Святий Іларіон Київський: зародження українського трактування Святого Письма
9.25–9.50 Олена Сирцова (Київ). Біблійні контексти свідчень про росів у промовах Фотія
9.50–10.15 Ярослава Мельник (Львів). Біблійні й апокрифічні джерела «Ходіння ігумена Даниїла до Святої землі»
10.15–10.45 кава/чай (авд. 405 ГФ)
10.50–11.15 арх. Ігор Ісіченко (Харків). Конотаційна перспектива євангельського тексту в пасійних проповідях Антонія Радивиловського
11.15–11.40 Мар’яна Левицька (Львів). Слово і зображення: рецепція іконографії розписів Успенського собору Почаївської лаври у світлі біблійних текстів
11.40–12.05 Наталя Сиротинська (Львів). Тривимірність біблійного «дерева» або неточність Нортропа Фрая
12.05–12.50 Загальна дискусія (Дискутанти: Тетяна Трофименко, Лариса Довга)
13.00–14.00 обід (трапезна ГФ)
П’яте засідання
Семінарська кімната, авд. 424
Модератор: Ярослава Мельник
14.05–14.30 Богдана Криса (Львів). Герменевтика Святого Письма як джерело барокового вірша
14.30–14.55 Ольга Максимчук (Київ). Рецепція Пісні пісень в українській бароковій літературі
14.55–15.20 Лариса Довга (Київ). Принципи цитування Святого Письма в українських друках першої половини XVII ст.
15.20–15.50 кава/чай (авд. 405 ГФ)
16.00–16.25 Катерина Борисенко (Київ). Рецепція Біблії в українських богословсько-полемічних трактатах др. пол. XVII – XVIII століть
16.25–16.50 Назар Федорак (Львів). Містерія Великої суботи в інтерпретаціях української барокової літератури
16.50–17.15 Євген Гулюк (Львів). Біблія та християнське передання в контексті риторичного мистецтва XVII століття: «Білоцерківська розмова» о. Йоаникія (Галятовського)
17.15–18.00 Загальна дискусія (Дискутанти: Ігор Скочиляс, Наталя Яковенко)
18.10 вечеря (трапезна ГФ)
Контактна особа: Дарія Сироїд darka@ucu.edu.ua
Довідкова інформація
Перші переклади біблійних книг церковнослов’янською мовою з’явилися у Києві одразу ж після Володимирового хрещення Руси і мали великий вплив на різні сфери культурного життя, задавши йому своєрідний біблієцентричний характер. Як і в багатьох інших культурах, київське християнство синтезувало певні риси попередньої дохристиянської культури і дістало цікавий розвиток зі своїм відображенням у богослужіннях і таїнствах, священних текстах і церковному календарі, в особливому духовному і монашому житті, церковній політиці і канонічному праві, церковній архітектурі іконографії та церковній музиці тощо.
За матеріалами: сайт «УКУ».